dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte
Syftet med detta arbete är att beskriva och undersöka om och i så fall på vilka sätt pedagoger i grundskolans
tidigare år använder sig av drama i sin undervisning. Dessutom undersöks vilka åsikter samt föresatser som
pedagogerna har när det gäller drama och gestaltning som en alternativ inlärningsmetod utifrån teorier om
inlärning och dramapedagogik, samt deras inställning till lek och lärande i skolan. Detta eftersom det i
läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94, står skrivet att elever skall få pröva och utveckla olika
uttrycksformer under sin bildningsgång. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form
skall vara inslag i skolans verksamhet.
Metod
Datainsamlingen bestod av fallstudier, dessa grundar sig på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer.
Pedagogerna som intervjuades var fem till antalet och var verksamma i grundskolans tidigare år. Från
förskoleklass upp till skolår 6.
Resultat
I korthet kan nämnas att undersökningen visade att drama förekommer i undervisningen för grundskolans
tidigare år bland dem som intervjuades, detta sker i olika former och syften. I analysen av intervjusvaren
framkom det att pedagogerna bland annat använde sig av rollspel, charader, dramalekar, lekar,
handdockor/dockteater, i trygghets- och värderings övningar samt att de utgick från litterära texter som sedan
eleverna fick gestalta på olika sätt. I de fem pedagogernas resonemang kan man utläsa att de är eniga om att
drama och gestaltning är betydelsefullt både när det gäller på individ- och på gruppnivå, dels för att stärka
individens självkänsla och självförtroende men också för att stärka gruppkänslan och för att utveckla empati för
andra medmänniskor. Samtliga pedagoger lyfte upp betydelsen om att använda en variation av olika arbetssätt
för att ge eleverna olika ingångar till kunskapsinhämtning, eftersom alla barn lär sig på olika sätt. De menar att
drama och gestaltning kan vara ett sätt att nå insikter i sin kunskapsinhämtning.
1 | sv |