• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur arbetar man med drama i grundskolans tidigare år?

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Syftet med detta arbete är att beskriva och undersöka om och i så fall på vilka sätt pedagoger i grundskolans tidigare år använder sig av drama i sin undervisning. Dessutom undersöks vilka åsikter samt föresatser som pedagogerna har när det gäller drama och gestaltning som en alternativ inlärningsmetod utifrån teorier om inlärning och dramapedagogik, samt deras inställning till lek och lärande i skolan. Detta eftersom det i läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94, står skrivet att elever skall få pröva och utveckla olika uttrycksformer under sin bildningsgång. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form skall vara inslag i skolans verksamhet. Metod Datainsamlingen bestod av fallstudier, dessa grundar sig på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Pedagogerna som intervjuades var fem till antalet och var verksamma i grundskolans tidigare år. Från förskoleklass upp till skolår 6. Resultat I korthet kan nämnas att undersökningen visade att drama förekommer i undervisningen för grundskolans tidigare år bland dem som intervjuades, detta sker i olika former och syften. I analysen av intervjusvaren framkom det att pedagogerna bland annat använde sig av rollspel, charader, dramalekar, lekar, handdockor/dockteater, i trygghets- och värderings övningar samt att de utgick från litterära texter som sedan eleverna fick gestalta på olika sätt. I de fem pedagogernas resonemang kan man utläsa att de är eniga om att drama och gestaltning är betydelsefullt både när det gäller på individ- och på gruppnivå, dels för att stärka individens självkänsla och självförtroende men också för att stärka gruppkänslan och för att utveckla empati för andra medmänniskor. Samtliga pedagoger lyfte upp betydelsen om att använda en variation av olika arbetssätt för att ge eleverna olika ingångar till kunskapsinhämtning, eftersom alla barn lär sig på olika sätt. De menar att drama och gestaltning kan vara ett sätt att nå insikter i sin kunskapsinhämtning. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26065
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26065_1.pdf (241.3Kb)
Datum
2011
Författare
Lindh, Annette
Forsberg Klaverud, Åsa
Nyckelord
drama
kreativitet
estetik
sociokulturellt persp
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV