Show simple item record

dc.contributor.authorHedén, Annasv
dc.contributor.authorKarlsson, Sarasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:52Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:52Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26066
dc.description.abstractSyftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola med montessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilka likheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ett vardagligt sätt? För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektive inrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetar kring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt. Jag använde mig av en kvalitativ undersökning i form av enkät med frågor om hur man på förskolan arbetar med matematik. Stöd i min undersökning har också varit för ämnet relevant litteratur. Med hjälp av enkätundersökningen kom jag fram till att man i denna Reggio Emiliaförskola inte använder sig av något specifikt material som är framställt just för Reggio Emilia, utan av naturmaterial och saker som finns tillgängliga både i ute och innemiljö. I montessoriförskolan fick jag reda på att de använder sig av eget material som är specifikt just för montessoripedagogiken men att man också använder sig av matematik i det praktiska vardagsarbetet. En likhet mellan de båda arbetsätten är att de arbetar fritt i en fri miljö. Varken inom Reggio Emilia eller montessoripedagogiken använder man sig av regelrätt undervisning, utan man vill i båda inriktningarna att barnen själva skall upptäcka sitt lärande genom stöd och stimulans båda av pedagoger och kamrater. Reggio Emilia förskolans huvudsakliga principer är lyssnandet, dokumentaionen och reflektionen. Montessoripedagogiken bygger på tanken att utvecklas i en bestämd plan där de känsliga perioderna är viktiga att uppmärksamma genom observationer. Idag finns det många pedagogiska val att ta hänsyn till, därför gäller det att vi som pedagoger alltid måste ha ett öppet sinne och en nyfikenhet på det som händer här och nu, både vad gäller skolpolitiskt men också när det gäller vetenskapliga tillvägagångssätt och inflytanden kring barns lärande. För det är vi pedagoger som har i uppgift att ha inflytande över skolans  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectReggio Emilias arbetsättsv
dc.subjectmontessoripedagogiksv
dc.subjectmatsv
dc.titleVardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record