Vardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskola
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola med
montessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilka
likheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ett
vardagligt sätt?
För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektive
inrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetar
kring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt.
Jag använde mig av en kvalitativ undersökning i form av enkät med frågor om hur man på
förskolan arbetar med matematik. Stöd i min undersökning har också varit för ämnet
relevant litteratur.
Med hjälp av enkätundersökningen kom jag fram till att man i denna Reggio Emiliaförskola
inte använder sig av något specifikt material som är framställt just för Reggio Emilia, utan
av naturmaterial och saker som finns tillgängliga både i ute och innemiljö. I
montessoriförskolan fick jag reda på att de använder sig av eget material som är specifikt
just för montessoripedagogiken men att man också använder sig av matematik i det
praktiska vardagsarbetet. En likhet mellan de båda arbetsätten är att de arbetar fritt i en fri
miljö. Varken inom Reggio Emilia eller montessoripedagogiken använder man sig av
regelrätt undervisning, utan man vill i båda inriktningarna att barnen själva skall upptäcka
sitt lärande genom stöd och stimulans båda av pedagoger och kamrater.
Reggio Emilia förskolans huvudsakliga principer är lyssnandet, dokumentaionen och
reflektionen. Montessoripedagogiken bygger på tanken att utvecklas i en bestämd plan där
de känsliga perioderna är viktiga att uppmärksamma genom observationer. Idag finns det
många pedagogiska val att ta hänsyn till, därför gäller det att vi som pedagoger alltid måste
ha ett öppet sinne och en nyfikenhet på det som händer här och nu, både vad gäller
skolpolitiskt men också när det gäller vetenskapliga tillvägagångssätt och inflytanden kring
barns lärande. För det är vi pedagoger som har i uppgift att ha inflytande över skolans
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Hedén, Anna
Karlsson, Sara
Keywords
Reggio Emilias arbetsätt
montessoripedagogik
mat
Language
sv