Show simple item record

dc.contributor.authorThillman, Emmasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:07Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:07Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26072
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen, utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti. Min huvudfråga är: Vad har pedagogerna för uppfattning om naturen, både innanför och utanför, förskolan? Metoder som har använts till detta arbete är observationer och intervjuer. Observationerna genomfördes under fyra dagar på förskolan och sträckte sig över½ till 3 timmar på förmiddagen. Intervjuerna gjorde jag under fem dagar med sex pedagoger, och sträckte sig mellan 15-30 minuter beroende på pedagogens talförhet och samarbetsvillighet. Resultatet har visat att pedagoger planerar för utflykter till den närliggande skogen men aldrig på förskolegården. Några pedagoger påpekar att vara utomhus är bra för hälsan och välmåendet, där barn i olika åldrar får möjlighet att träna sin motorik, balans, smidighet och styrka. Denna undersökning ger en bild av hur barnskötare och förskollärare uppfattar och tänker om barn och natur. Att få detta resultat kan förbereda nyexaminerade lärare att redan tidigt i sitt arbete tänka över hur de känner och fundera över om det finns något som de aktivt vill arbeta med eller försöka förändra på sin arbetsplats när det gäller naturen både innanför och utanför förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectutomhuspedagogiksv
dc.subjectutomhusdidaktiksv
dc.subjectnatursv
dc.subjectnärmiljösv
dc.titleBarn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record