• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen, utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti. Min huvudfråga är: Vad har pedagogerna för uppfattning om naturen, både innanför och utanför, förskolan? Metoder som har använts till detta arbete är observationer och intervjuer. Observationerna genomfördes under fyra dagar på förskolan och sträckte sig över½ till 3 timmar på förmiddagen. Intervjuerna gjorde jag under fem dagar med sex pedagoger, och sträckte sig mellan 15-30 minuter beroende på pedagogens talförhet och samarbetsvillighet. Resultatet har visat att pedagoger planerar för utflykter till den närliggande skogen men aldrig på förskolegården. Några pedagoger påpekar att vara utomhus är bra för hälsan och välmåendet, där barn i olika åldrar får möjlighet att träna sin motorik, balans, smidighet och styrka. Denna undersökning ger en bild av hur barnskötare och förskollärare uppfattar och tänker om barn och natur. Att få detta resultat kan förbereda nyexaminerade lärare att redan tidigt i sitt arbete tänka över hur de känner och fundera över om det finns något som de aktivt vill arbeta med eller försöka förändra på sin arbetsplats när det gäller naturen både innanför och utanför förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26072
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26072_1.pdf (479.4Kb)
Datum
2011
Författare
Thillman, Emma
Nyckelord
utomhuspedagogik
utomhusdidaktik
natur
närmiljö
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV