Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer
Abstract
Sammanfattning:
Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en
yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ska få en
förståelse för hur stor betydelse omsorgssituationerna har och hur mycket de påverkas av hur vi agerar.
Våra frågeställningar är:
1. Vad har pedagogerna för tankar om vad en omsorgssituation innebär?
. På vilket sätt bidrar omsorgssituationer till ett lärande enligt pedagogerna?
3. Vad anser pedagogerna är problematiskt i omsorgssituationer?
Vi har använt oss av både litteratur och intervjuer för att genomföra vår uppsats. Vi intervjuade åtta stycken
pedagoger på två olika förskolor.
Vi har kommit fram till att omsorgssituationer på förskolan har ett större pedagogiskt värde än vad vi hade
förväntat oss. Pedagogernas roll är betydelsefull för att omsorgssituationer skall kunna bli ett lärande för barnen,
men även organisationen är viktig för att få det att fungera. Pedagogerna har mycket tankar med vad de vill med
omsorgssituationer, men det går inte alltid att genomföra på grund av olika yttre påverkningar. Vi har genom vår
undersökning kommit fram till att omsorgssituationer är värdefulla inslag i barns vardag på förskolan. Vi anser
att det är viktigt att diskutera och reflektera för att få en djupare förståelse för innebörden i omsorgssituationer.
Vi anser att det är viktigt med mer forskning kring omsorgssituationer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Björkqvist, Linda
Orvestad, Alexandra
Keywords
Omsorg
omvårdnad
förskola
lärande
pedagoger,
Language
sv