• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer

Sammanfattning
Sammanfattning: Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ska få en förståelse för hur stor betydelse omsorgssituationerna har och hur mycket de påverkas av hur vi agerar. Våra frågeställningar är: 1. Vad har pedagogerna för tankar om vad en omsorgssituation innebär? . På vilket sätt bidrar omsorgssituationer till ett lärande enligt pedagogerna? 3. Vad anser pedagogerna är problematiskt i omsorgssituationer? Vi har använt oss av både litteratur och intervjuer för att genomföra vår uppsats. Vi intervjuade åtta stycken pedagoger på två olika förskolor. Vi har kommit fram till att omsorgssituationer på förskolan har ett större pedagogiskt värde än vad vi hade förväntat oss. Pedagogernas roll är betydelsefull för att omsorgssituationer skall kunna bli ett lärande för barnen, men även organisationen är viktig för att få det att fungera. Pedagogerna har mycket tankar med vad de vill med omsorgssituationer, men det går inte alltid att genomföra på grund av olika yttre påverkningar. Vi har genom vår undersökning kommit fram till att omsorgssituationer är värdefulla inslag i barns vardag på förskolan. Vi anser att det är viktigt att diskutera och reflektera för att få en djupare förståelse för innebörden i omsorgssituationer. Vi anser att det är viktigt med mer forskning kring omsorgssituationer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26073
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26073_1.pdf (125.6Kb)
Datum
2011
Författare
Björkqvist, Linda
Orvestad, Alexandra
Nyckelord
Omsorg
omvårdnad
förskola
lärande
pedagoger,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV