Läs- och skrivsvårigheter: En studie om vad det innebär, vad som påverkar och hur man kan arbeta med det
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet är att göra en studie där vi undersöker hur pedagogerna arbetar med de elever som i åkinte
nått målen, vad det gäller läsning och skrivning. Vi kommer att studera vilka svårigheter och vilka
möjligheter som föreligger för att arbeta vidare med dessa elever.
Våra huvudfrågor är ”vad är pedagogernas uppfattning kring vad läs- och skrivutveckling kan
innebära?” och ”hur kan man arbeta förebyggande och åtgärdande med elever som visar sig ha läs-
och skrivsvårigheter?” Som metod för att få svar på dessa frågor har vi valt kvalitativa,
halvstrukturerade intervjuer. Vi har även tittat på tidigare forskning kring ämnet. Huvudresultatet är
att på de undersökta skolorna använde man sig inte av några särskilda metoder, utan utgick ifrån varje
elevs behov och förutsättningar. De ansåg att svårigheterna inte låg hos eleverna utan i helheten (ett
relationellt perspektiv). Bland annat hemmiljö inverkar. De elever som i åkinte nått målen
uppvisade i åk 3 framsteg genom individuellt utformad undervisning, där man fokuserar på att stärka
självförtroendet. Man gjorde inga dyslexiutredningar på elever som fick stöd- undervisning, utan det
räckte att de uppvisade svårigheter för att få stöd. Vi har i vår studie gått igenom läroplanerna och
konstaterat att synen på läraren har förändrats. Nu är vi mer av en medsökare av kunskaper. Kravet
har ökat på att vi ska vara flexibla i vårt arbetssätt, för att inkludera alla elever i undervisningen. Efter
att vi gått igenom både lärarnas, resurslärarens och specialpedagogens sätt att arbeta med läs- och
skrivutveckling tror vi att vägen till en lyckad utveckling för varje enskild elev är just att
individanpassa lektionerna där flera metoder och arbetssätt varvas och anpassas efter varje elev.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Johansson, Elisabeth
Ramselid, Anette
Nyckelord
Läs- och skrivutveckling. Läs- och skrivsvårighete
Språk
sv