KURSPLANERNA FÖR MODERNA SPRÅK – VAD INNEBÄR DE FÖR DIG? En intervjustudie om några svenska och engelska lärares uppfattningar kring kursplaner, nationella prov och bedömning i moderna språk
Abstract
Syfte
Studiens syfte var att undersöka hur svenska och engelska lärare kan förhålla sig till
kursplanerna för moderna språk, liksom det som hör ihop med dessa, nämligen nationella
prov/slutprov och bedömning. Vi ville veta vad lärare anser att kursplanernas huvudsakliga
funktion är och hur de tror att dessa, samt nämnda prov, påverkar undervisningen.
Metod
Eftersom problemområdet rör lärares åsikter, var det naturligt att använda sig av kvalitativa
intervjuer för undersökningen. Vi intervjuade fyra svenska lärare i moderna språk på
gymnasienivå, respektive tre engelska språklärare på ett ‟sixth form college‟, vilket motsvarar
svensk gymnasienivå.
Resultat
De svenska lärarna uppfattade kursplanerna i moderna språk som ett ramverk de ska följa. De
beskrev dem huvudsakligen i positiva ordalag och uttryckte inte någon direkt kritik, frånsett
att de är vaga. Enligt lärarna vägs detta emellertid upp av den frihet som detta ger de svenska
lärarna i utformningen av undervisningen. De engelska lärarnas åsikter kring kursplanerna var
svårtolkade, men det alla tre uttryckte kritik emot var den press de känner för att få goda
resultat. Det visade sig svårt att skilja kursplanerna från slutproven i England, eftersom
kursplanerna i allt väsentligt syftar till slutproven. Därför kunde vi i princip inte heller skilja
lärarnas uppfattningar åt kring dessa. Det blev tydligt att de intervjuade engelska lärarna anser
att slutproven påverkar undervisning och bedömning. De svenska lärarnas svar visade att de
såg en koppling mellan kursplanerna och de nationella proven och två av lärarna visade
uttryckligen att de nationella proven påverkar undervisningen. Tre av de sju lärarna lyfte
självmant fram formativ bedömning när de resonerade kring bedömning. Både de svenska och
de engelska lärarna menade att det finns en risk att lärares egna bedömningar blir subjektiva,
men att det ändå är viktigt att få vara delaktig i bedömningen av elevernas förmågor.
Betydelse för läraryrket
Eftersom kursplanerna utgör styrdokument som lärare måste följa är det av intresse hur lärare
uppfattar dessa. Dessutom är det viktigt att som lärare reflektera över kursplanernas och de
nationella provens inflytande över undervisningen, samt hur de påverkar lärande och
bedömning. Vi tror att en jämförelse med ett annat land kan bidra med nya insikter om vårt
eget system, vad gäller både positiva och negativa aspekter angående kursplaner, nationella
prov och bedömning.
i
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Athley, Sara
Sundberg, Sofie
Keywords
kursplaner
moderna språk
uppfattningar
CEFR
GE
Language
sv