• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KURSPLANERNA FÖR MODERNA SPRÅK – VAD INNEBÄR DE FÖR DIG? En intervjustudie om några svenska och engelska lärares uppfattningar kring kursplaner, nationella prov och bedömning i moderna språk

Abstract
Syfte Studiens syfte var att undersöka hur svenska och engelska lärare kan förhålla sig till kursplanerna för moderna språk, liksom det som hör ihop med dessa, nämligen nationella prov/slutprov och bedömning. Vi ville veta vad lärare anser att kursplanernas huvudsakliga funktion är och hur de tror att dessa, samt nämnda prov, påverkar undervisningen. Metod Eftersom problemområdet rör lärares åsikter, var det naturligt att använda sig av kvalitativa intervjuer för undersökningen. Vi intervjuade fyra svenska lärare i moderna språk på gymnasienivå, respektive tre engelska språklärare på ett ‟sixth form college‟, vilket motsvarar svensk gymnasienivå. Resultat De svenska lärarna uppfattade kursplanerna i moderna språk som ett ramverk de ska följa. De beskrev dem huvudsakligen i positiva ordalag och uttryckte inte någon direkt kritik, frånsett att de är vaga. Enligt lärarna vägs detta emellertid upp av den frihet som detta ger de svenska lärarna i utformningen av undervisningen. De engelska lärarnas åsikter kring kursplanerna var svårtolkade, men det alla tre uttryckte kritik emot var den press de känner för att få goda resultat. Det visade sig svårt att skilja kursplanerna från slutproven i England, eftersom kursplanerna i allt väsentligt syftar till slutproven. Därför kunde vi i princip inte heller skilja lärarnas uppfattningar åt kring dessa. Det blev tydligt att de intervjuade engelska lärarna anser att slutproven påverkar undervisning och bedömning. De svenska lärarnas svar visade att de såg en koppling mellan kursplanerna och de nationella proven och två av lärarna visade uttryckligen att de nationella proven påverkar undervisningen. Tre av de sju lärarna lyfte självmant fram formativ bedömning när de resonerade kring bedömning. Både de svenska och de engelska lärarna menade att det finns en risk att lärares egna bedömningar blir subjektiva, men att det ändå är viktigt att få vara delaktig i bedömningen av elevernas förmågor. Betydelse för läraryrket Eftersom kursplanerna utgör styrdokument som lärare måste följa är det av intresse hur lärare uppfattar dessa. Dessutom är det viktigt att som lärare reflektera över kursplanernas och de nationella provens inflytande över undervisningen, samt hur de påverkar lärande och bedömning. Vi tror att en jämförelse med ett annat land kan bidra med nya insikter om vårt eget system, vad gäller både positiva och negativa aspekter angående kursplaner, nationella prov och bedömning. i
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26080
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26080_1.pdf (1.208Mb)
Date
2011
Author
Athley, Sara
Sundberg, Sofie
Keywords
kursplaner
moderna språk
uppfattningar
CEFR
GE
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV