Flumskola eller kunskapsskola - En undersökning om hur pedagoger tänker kring gymnasiereformen GY2011
Sammanfattning
Under hösten 011 sker en reform gällande alla gymnasieskolor, under titeln GY011. Detta väcker frågor hos
mig om hur läroplaner för gymnasieskolan har sett ut i ett historiskt perspektiv liksom vilken kunskapssyn som
genomsyrar den. Med utgångspunkt från den implementeringsprocess jag själv har bevittnat på min arbetsplats är
syftet att undersöka hur estetlärare tänker kring reformen GY011. Detta med särskild uppmärksamhet på
kunskapsbegreppet.
Min frågeställning är: vad har lärare på estetiska gymnasiet för tankar kring reformen i termer av
implementeringsprocess, kunskapssyn och den egna yrkesrollen? För att kunna besvara min frågeställning och få
insikt i vilka tankegångar som rör sig hos verksamma pedagoger på ett estetiskt gymnasium har jag valt att
använda mig av en kvalitativ intervjuundersökning. Vid informantundersökningarna använde jag mig av tre
teman för att kunna formulera och strukturera spörsmålen. Frågorna ställdes inom temana "estetlärares
övergripande perspektiv på reformen och dess implementering", "perspektiv på estetlärares kunskapssyn" samt
"perspektiv på estetlärares roll i gymnasieskolan".
I fråga om kunskapssyn som kan skönjas ur informanternas svar kan man se att de gör en klar uppdelning mellan
individers olika förmågor gällande praktisk och teoretisk kunskap. Gällande uppdelningen mellan yrkes- och
högskoleförberedande utbildningar var alla pedagoger positiva. Att obligatoriet i kursen estetisk verksamhet
försvinner ansåg informanterna vara problematiskt och de var överlag negativa till beslutet då eftersom de anser
att förändringen sker som ett resultat i förändrad kunskapssyn. Min slutsats är att pedagogerna är positiva till
reformen men tveksamma till några av dess förändringar.
Arbetet har varit en betydelsefull möjlighet för mig i min kommande yrkesroll, att kunna fördjupa mig i den
process som är och i det som kommer att bli verklighet från och med hösten 011. Arbetet har gett mig en mer
nyanserad bild på kunskapsbegreppet. I fråga om konsekvenserna av GY 011 tarvar det en ny undersökning för
att få klarhet i detta spörsmål.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Rylander, Maria
Nyckelord
Kunskap
GY2011
reformarbete
läroplansforskning,
Språk
sv