Visa enkel post

dc.contributor.authorThorson, Kristinasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:29Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:29Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26082
dc.description.abstractSyfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”fria lekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sin egen roll i den ”fria leken”. Frågeställningar: Hur påverkar den ”fria leken” barns lärande och utveckling? Vilken syn på sambandet mellan ”fri lek” och lärande har pedagogerna? Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i den ”fria leken”? Metod: Jag har gjort en kvalitativ undersökning genom enkät och intervjustudier där jag har använt mig av mestadels öppna frågor. Jag har också använt mig av litteratur som behandlar ämnet lek, utveckling och lärande samt olika lekteorier. Jag har sedan analyserat svaren från enkät och intervjustudien med hjälp av litteraturen och därefter själv diskuterat resultaten av studien. Resultat: Resultatet visar att pedagogerna anser att den ”fria leken” är betydelsefull för barns lärande och utveckling och detta styrks även i litteraturen som presenterats i studien. Pedagogerna anser även att det är viktigt att man som vuxen deltar i den ”fria leken”. Betydelse för läraryrket: Det är viktigt att som pedagog tänka på att den ”fria leken” främjar barns utveckling och lärande och att det påverkar barnen positivt om man är med i leken.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectleksv
dc.subjectutvecklingsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectpedagogsv
dc.subjectförskolasv
dc.titleDen ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post