Den ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärande
Abstract
Syfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”fria
lekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sin
egen roll i den ”fria leken”.
Frågeställningar:
Hur påverkar den ”fria leken” barns lärande och utveckling?
Vilken syn på sambandet mellan ”fri lek” och lärande har pedagogerna?
Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i den ”fria leken”?
Metod: Jag har gjort en kvalitativ undersökning genom enkät och intervjustudier där jag har
använt mig av mestadels öppna frågor. Jag har också använt mig av litteratur som behandlar
ämnet lek, utveckling och lärande samt olika lekteorier. Jag har sedan analyserat svaren från
enkät och intervjustudien med hjälp av litteraturen och därefter själv diskuterat resultaten av
studien.
Resultat: Resultatet visar att pedagogerna anser att den ”fria leken” är betydelsefull för
barns lärande och utveckling och detta styrks även i litteraturen som presenterats i studien.
Pedagogerna anser även att det är viktigt att man som vuxen deltar i den ”fria leken”.
Betydelse för läraryrket: Det är viktigt att som pedagog tänka på att den ”fria leken”
främjar barns utveckling och lärande och att det påverkar barnen positivt om man är med i
leken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Thorson, Kristina
Keywords
lek
utveckling
lärande
pedagog
förskola
Language
sv