Du är inte godkänd – en undersökning om lärarens situation under arbetet med bedömning
Abstract
Sammanfattning
Att lära ut är roligt, att bedöma en människa som misslyckats är mindre roligt. Hur upplever lärarna situationen
kring bedömning, och främst när de tvingas att sätta IG på en elev? Ambitionen med denna uppsats är att med
hjälp av intervjuer och enkätundersökningar, kartlägga hur lärarna själva beskriver sin situation under
bedömningsperioden. Det verkar finnas en stor tilltro till den egna förmågan att bedöma eleverna, men det fanns
ändå en påtaglig känsla av tyngd hos de flesta lärare när de behövde sätta IG på en elev. Glädjande nog verkar
det finnas ett par åtgärder som kan förbättra situationen under bedömningsperioden, då denna undersökning visar
att de lärare inom samma ämne som sitter tillsammans känner sig mindre tyngda under bedömningsperioden.
Att jobba som lärare innebär att förhålla sig till ett flertal olika aktörer, såsom ledning, styrdokument och elever.
I denna uppsats kunde två olika kategorier av de intervjuade lärarna att utrönas, beroende på hur de förhöll sig
till de olika aktörerna i sin myndighetsutövning. Talande för dessa olika kategorier var att de också förhöll sig på
olika sätt gällande den formativa och summativa bedömningen. Genom att kartlägga olika lärarroller och deras
förhållande till bedömningen går det att skapa en medvetenhet om det spänningsfält läraren befinner sig i och
vilka konsekvenser detta får för bedömningssituationen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Johansson, Marie-Louise
Keywords
Lärarrollen
bedömning
arbetsplatsen
frontlinjeb
Language
sv