• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Du är inte godkänd – en undersökning om lärarens situation under arbetet med bedömning

Sammanfattning
Sammanfattning Att lära ut är roligt, att bedöma en människa som misslyckats är mindre roligt. Hur upplever lärarna situationen kring bedömning, och främst när de tvingas att sätta IG på en elev? Ambitionen med denna uppsats är att med hjälp av intervjuer och enkätundersökningar, kartlägga hur lärarna själva beskriver sin situation under bedömningsperioden. Det verkar finnas en stor tilltro till den egna förmågan att bedöma eleverna, men det fanns ändå en påtaglig känsla av tyngd hos de flesta lärare när de behövde sätta IG på en elev. Glädjande nog verkar det finnas ett par åtgärder som kan förbättra situationen under bedömningsperioden, då denna undersökning visar att de lärare inom samma ämne som sitter tillsammans känner sig mindre tyngda under bedömningsperioden. Att jobba som lärare innebär att förhålla sig till ett flertal olika aktörer, såsom ledning, styrdokument och elever. I denna uppsats kunde två olika kategorier av de intervjuade lärarna att utrönas, beroende på hur de förhöll sig till de olika aktörerna i sin myndighetsutövning. Talande för dessa olika kategorier var att de också förhöll sig på olika sätt gällande den formativa och summativa bedömningen. Genom att kartlägga olika lärarroller och deras förhållande till bedömningen går det att skapa en medvetenhet om det spänningsfält läraren befinner sig i och vilka konsekvenser detta får för bedömningssituationen.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26083
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26083_1.pdf (456.3Kb)
Datum
2011
Författare
Johansson, Marie-Louise
Nyckelord
Lärarrollen
bedömning
arbetsplatsen
frontlinjeb
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV