Spår av skapande verksamhet i undervisningen på en F-6 skola – Estetiska lärprocessers betydelse för elevers lärande

No Thumbnail Available

Date

2011

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Syftet med vårt arbete är att ta reda på vilka spår av skapande verksamhet vi kan hitta på en liten f-6 skola i Norra Bohuslän och vilken betydelse det kan få för barns lärande samt vilka fördelar finns med att låta barn få uttrycka sig med hjälp av olika estetiska språk. Våra frågeställningar är: Vilken betydelse har skapande verksamhet för elevers lärande? Vilka fördelar/nackdelar finns med ett flerspråkigt klassrum? Hur kan man som pedagog integrera de estetiska ämnena i undervisningen? För att besvara våra frågor har vi genomfört kvalitativa intervjuer med den berörda skolans alla pedagoger, samt enkäter med samtliga elever i årskurs tre till sex. Vi har även tagit del utav tidigare forskning och litteratur. Vi har genom vårt arbete kunnat konstatera att den skapande verksamheten är viktig i den pedagogiska verksamheten och fyller en betydande roll i undervisningen på den berörda skolan. Alla de fem intervjuade pedagogerna använder sig utav de estetiska lärprocesserna i sin undervisning, men i olika grad. De fem, tillsammans med såväl litteratur som tidigare forskning menar att man genom ett flerspråkigt klassrum ökar möjligheten till förståelse hos fler elever. Den enda nackdel som vi funnit med ett flerspråkigt klassrum är tidsbrist. Detta är dock något som ändå tycks bottna i okunskap eftersom både forskning och litteratur visar att genom att arbeta genomgående ämnesintegrerat förloras ingen tid men vinsterna blir större än genom att man arbetar med varje ämne för sig. Vi har genom vårt arbete fått ta del utav hur man kan arbeta ämnesintegrerat och hur man kan låta många olika språk höras och synas i ett klassrum.

Description

Keywords

Skapande verksamhet, Flerspråkigt klassrum, Esteti

Citation