dc.description.abstract | Sammanfattning
Mot bakgrund av läroplanens nya krav som träder i kraft 1 juli 011, är syftet med denna uppsats att ge pedagoger
verktyg i vardagsarbetet för att kunna väva in matematik på ett meningsfullt och lustfyllt sätt.
Mitt syfte är att inspirera och motivera pedagoger i förskolan att se sin verksamhet som en del av det
sammanhängande utbildningssystemet, ge dem verktygen att kunna genomföra enklare aktiviteter som synliggör
matematiken, delge tankar kring möjligheterna med språkbruket samt kunskap kring vad som utgör
grundläggande taluppfattning och ett sätt att mäta detta i barngruppen.
Jag hoppas kunna besvara följande frågor:
• Hur kan pedagoger i förskolan arbeta med matematik för att möta den reviderade läroplanen för
förskolans innehåll?
• Hur kan pedagoger synliggöra matematiken i barngruppen?
• Hur kan språket utnyttjas för att förstärka matematiken?
• Hur mäter man var barnet befinner sig i sin utveckling av grundläggande taluppfattning?
Jag har under flera perioder gjort observationer både på en förskola som medvetet arbetar med vardagsmatematik
och i en förskoleklass för att återge exempel på hur de arbetar kring matematik och har då fört observations-
anteckningar.
Resultatet visar att pedagoger på ett enkelt sätt kan engagera både gruppen och enskilda barn men att det är viktigt
att aktiviteten är meningsfull för att det ska ge resultat. Samspel med andra är betydelsefullt för lärandet eftersom
man då hjälps åt att tolka resultaten och mediera kunskaper. Den vuxne blir en guide för barnen och ska
möjliggöra för alla i barngruppen att göra nya erfarenheter för att kunna bygga på sin kunskap steg för steg. Det
kan ske både genom formellt och informellt lärande med lek och aktiviteter. | sv |