• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i förskolan

Sammanfattning
Sammanfattning Mot bakgrund av läroplanens nya krav som träder i kraft 1 juli 011, är syftet med denna uppsats att ge pedagoger verktyg i vardagsarbetet för att kunna väva in matematik på ett meningsfullt och lustfyllt sätt. Mitt syfte är att inspirera och motivera pedagoger i förskolan att se sin verksamhet som en del av det sammanhängande utbildningssystemet, ge dem verktygen att kunna genomföra enklare aktiviteter som synliggör matematiken, delge tankar kring möjligheterna med språkbruket samt kunskap kring vad som utgör grundläggande taluppfattning och ett sätt att mäta detta i barngruppen. Jag hoppas kunna besvara följande frågor: • Hur kan pedagoger i förskolan arbeta med matematik för att möta den reviderade läroplanen för förskolans innehåll? • Hur kan pedagoger synliggöra matematiken i barngruppen? • Hur kan språket utnyttjas för att förstärka matematiken? • Hur mäter man var barnet befinner sig i sin utveckling av grundläggande taluppfattning? Jag har under flera perioder gjort observationer både på en förskola som medvetet arbetar med vardagsmatematik och i en förskoleklass för att återge exempel på hur de arbetar kring matematik och har då fört observations- anteckningar. Resultatet visar att pedagoger på ett enkelt sätt kan engagera både gruppen och enskilda barn men att det är viktigt att aktiviteten är meningsfull för att det ska ge resultat. Samspel med andra är betydelsefullt för lärandet eftersom man då hjälps åt att tolka resultaten och mediera kunskaper. Den vuxne blir en guide för barnen och ska möjliggöra för alla i barngruppen att göra nya erfarenheter för att kunna bygga på sin kunskap steg för steg. Det kan ske både genom formellt och informellt lärande med lek och aktiviteter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26087
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26087_1.pdf (7.419Mb)
Datum
2011
Författare
Hom, Ulrika
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV