dc.contributor.author | Yregård, Karl | sv |
dc.contributor.author | Mohlin, Johanna | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:25:43Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:25:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26088 | |
dc.description.abstract | I ett samhälle i ständig förändring och utveckling utgör datorerna en stor del av människors vardag. Således bör de även
finnas i dagens klassrum och utgöra en naturlig del av undervisningen. Därmed förbereds eleverna inför framtida yrken
och de olika behov och krav som kan komma att ställas på dem. Vi har undersökt potentialen Datorn och Internet kan
erbjuda i skolundervisningen med i första hand fokus på läs- och skrivinlärningen och matematik. Utöver det har vi
genom en riktad enkätundersökning för lärare tagit reda på i vilken utsträckning potentialen utnyttjas.
Användningsområdena vi fått fram är många men enkätundersökningen visade tydligt att varken datorn eller
internet används avsevärt bland de tillfrågade. Anledningarna till varför datorn inte utnyttjas i full utsträckning varierar
från tillgången på datorer till brist på utbildning och intresse. IKTs betydelse för läraryrket varierar även den. Några
lärare anser datorn och internet vara en ren bekvämlighet men många anser samtidigt att möjligheten att kommunicera
med andra lärare över nätet och införskaffa tips och idéer är en stor fördel.
Trots att de tillfrågade lärarna uppgett att de använder datorer och internet dagligen är de mer restriktiva till att
låta eleverna använda dem. I vissa fall var det knappt möjligt då endast en dator skall räcka till 20 elever.
Det är mycket som krävs för att IKT ska bli en naturligt fungerande del av undervisningen. Satsningar som
underlättar införandet av IKT görs ständigt, men enbart på utvalda skolor. Bland annat har vi efter slutförd
enkätundersökning fått fram resultat som visar på att införandet av IKT pedagogik i många fall ställer höga krav på
lärarna. Hanteringen av dessa krav är givetvis individuellt. Lika många som anser yrkesrollen bli svårare anser den bli
intressantare och mer utmanande. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Dator | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | Internet | sv |
dc.subject | Skolan | sv |
dc.subject | Undervisning, | sv |
dc.title | Dator i skolan – En kartläggning av Datorn och Internets potential i undervisningssammanhang. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |