Show simple item record

dc.contributor.authorYregård, Karlsv
dc.contributor.authorMohlin, Johannasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:43Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:43Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26088
dc.description.abstractI ett samhälle i ständig förändring och utveckling utgör datorerna en stor del av människors vardag. Således bör de även finnas i dagens klassrum och utgöra en naturlig del av undervisningen. Därmed förbereds eleverna inför framtida yrken och de olika behov och krav som kan komma att ställas på dem. Vi har undersökt potentialen Datorn och Internet kan erbjuda i skolundervisningen med i första hand fokus på läs- och skrivinlärningen och matematik. Utöver det har vi genom en riktad enkätundersökning för lärare tagit reda på i vilken utsträckning potentialen utnyttjas. Användningsområdena vi fått fram är många men enkätundersökningen visade tydligt att varken datorn eller internet används avsevärt bland de tillfrågade. Anledningarna till varför datorn inte utnyttjas i full utsträckning varierar från tillgången på datorer till brist på utbildning och intresse. IKTs betydelse för läraryrket varierar även den. Några lärare anser datorn och internet vara en ren bekvämlighet men många anser samtidigt att möjligheten att kommunicera med andra lärare över nätet och införskaffa tips och idéer är en stor fördel. Trots att de tillfrågade lärarna uppgett att de använder datorer och internet dagligen är de mer restriktiva till att låta eleverna använda dem. I vissa fall var det knappt möjligt då endast en dator skall räcka till 20 elever. Det är mycket som krävs för att IKT ska bli en naturligt fungerande del av undervisningen. Satsningar som underlättar införandet av IKT görs ständigt, men enbart på utvalda skolor. Bland annat har vi efter slutförd enkätundersökning fått fram resultat som visar på att införandet av IKT pedagogik i många fall ställer höga krav på lärarna. Hanteringen av dessa krav är givetvis individuellt. Lika många som anser yrkesrollen bli svårare anser den bli intressantare och mer utmanande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDatorsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectInternetsv
dc.subjectSkolansv
dc.subjectUndervisning,sv
dc.titleDator i skolan – En kartläggning av Datorn och Internets potential i undervisningssammanhang.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record