• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dator i skolan – En kartläggning av Datorn och Internets potential i undervisningssammanhang.

Sammanfattning
I ett samhälle i ständig förändring och utveckling utgör datorerna en stor del av människors vardag. Således bör de även finnas i dagens klassrum och utgöra en naturlig del av undervisningen. Därmed förbereds eleverna inför framtida yrken och de olika behov och krav som kan komma att ställas på dem. Vi har undersökt potentialen Datorn och Internet kan erbjuda i skolundervisningen med i första hand fokus på läs- och skrivinlärningen och matematik. Utöver det har vi genom en riktad enkätundersökning för lärare tagit reda på i vilken utsträckning potentialen utnyttjas. Användningsområdena vi fått fram är många men enkätundersökningen visade tydligt att varken datorn eller internet används avsevärt bland de tillfrågade. Anledningarna till varför datorn inte utnyttjas i full utsträckning varierar från tillgången på datorer till brist på utbildning och intresse. IKTs betydelse för läraryrket varierar även den. Några lärare anser datorn och internet vara en ren bekvämlighet men många anser samtidigt att möjligheten att kommunicera med andra lärare över nätet och införskaffa tips och idéer är en stor fördel. Trots att de tillfrågade lärarna uppgett att de använder datorer och internet dagligen är de mer restriktiva till att låta eleverna använda dem. I vissa fall var det knappt möjligt då endast en dator skall räcka till 20 elever. Det är mycket som krävs för att IKT ska bli en naturligt fungerande del av undervisningen. Satsningar som underlättar införandet av IKT görs ständigt, men enbart på utvalda skolor. Bland annat har vi efter slutförd enkätundersökning fått fram resultat som visar på att införandet av IKT pedagogik i många fall ställer höga krav på lärarna. Hanteringen av dessa krav är givetvis individuellt. Lika många som anser yrkesrollen bli svårare anser den bli intressantare och mer utmanande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26088
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26088_1.pdf (347.3Kb)
Datum
2011
Författare
Yregård, Karl
Mohlin, Johanna
Nyckelord
Dator
IKT
Internet
Skolan
Undervisning,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV