Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Annikasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:45Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:45Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26089
dc.description.abstractUnder höstterminen 008 trädde ett förslag från regeringen i kraft som innebar att alla skolor i Sverige skall skriva skriftliga omdömen till alla elever i samtliga ämnen de undervisas i. De skriftliga omdömena fick, till skillnad från tidigare bestämmelser, även vara betygsliknande och det var upp till varje enskild skola att utforma dem. Efter införandet har mitt intresse kring arbetet med de skriftliga omdömena väckts. Syftet med den här uppsatsen är dels att ta reda på hur dessa omdömen kan skilja sig åt mellan skolor inom en och samma kommun, dels diskutera kvaliteten på dem. Även att ta reda på vad lärare anser om skriftliga omdömen är en del av uppsatsens syfte. Studien har genomförts genom insamling av skriftliga omdömen från tre skolor inom en och samma kommun, samt genom intervjuer av lärare på respektive skola. De skriftliga omdömena och intervjuerna har sedan analyserats och då i huvudsak tillsammans med forskning kring bedömning och en omfattande rapport från Skolverket. Resultatet av studien visar att utformningen av de skriftliga omdömena skiljer sig åt på flera olika sätt skolor emellan och att skolor har kommit olika långt i arbetet med dem. Resultatet visar även att lärare anser att de skriftliga omdömena är värdefulla men samtidigt visar det att de har olika uppfattningar om vad ett relevant skriftligt omdöme skall innehålla. Jag hoppas att den här uppsatsen kommer att ge ytterligare en uppfattning om vad ett relevant skriftligt omdöme egentligen är. Min förhoppning är även att den kommer att fungera som ett inlägg i diskussioner kring bedömning på ett generellt plan. Eftersom jag anser att man hela tiden bör sträva mot att få en så likvärdig bedömning som möjligt mellan skolor anser jag att det är viktigt att man på skolor och universitet hela tiden diskuterar vad en god bedömning av elever innebär.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkriftliga omdömensv
dc.subjectIUPsv
dc.subjectLPPsv
dc.subjectyrkesspråksv
dc.titleSkriftliga omdömen – En studie av skriftliga omdömen från tre skolor inom samma kommunsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record