• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

y = x + 5 - En studie om GeoGebra som begreppsutvecklande verktyg

Abstract
Algebra är en del av matematiken som ofta uppfattas som svår och abstrakt av elever i svenska skolor såväl som i skolor utomlands. Att hitta medel som hjälper eleven att ta till sig och förstå algebra är således av hög relevans. Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida elevers begreppsuppfattning utvecklades när de gavs möjlighet att undersöka ett algebraiskt uttryck i en dynamisk algebraisk/geometrisk miljö, i mitt fall med programvaran GeoGebra. Som inspiration och bas till undersökningen finns tre tidigare studier som samtliga studerat elevers begreppsuppfattning när det gäller uttrycket y = x + 5. Dessa tidigare studier har dels varit av kartläggande karaktär och dels fokuserat på förändring. Min studie har i huvudsak studerat och fokuserat på förändring. Undersökningen utformades som en laboration bestående av ett förtest, en laboration och ett eftertest, där eleverna både i för- och eftertestet fick ge en skriftlig tolkning av uttrycket y = x + 5. Laborationen vilade på en variationsteoretisk grund där grundtanken var att eleverna genom att variera olika ingående parametrar en och en skulle få en större förståelse för likheten. Tyvärr drabbades undersökningen av en rad komplikationer vilket gör att ett tydligt resultat inte har kunnat utläsas. Undersökningen indikerar tendenser på att elevernas begreppsvärld utvecklas. Vidare påvisas också tendenser på att motivationen är av avgörande betydelse för om elevens begreppsvärld potentiellt skall kunna utvecklas. Sist, men inte minst, visas också att även om eleven upptäcker nya egenskaper hos likheten behöver han eller hon fortfarande hjälp att matematisera det han eller hon upplevt. Här har läraren enligt min tolkning en nyckelroll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26092
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26092_1.pdf (450.9Kb)
Date
2011
Author
Klason, Martha
Keywords
Algebra
Matematikundervisning
Variationsteori
F
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV