• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

y = x + 5 - En studie om GeoGebra som begreppsutvecklande verktyg

Sammanfattning
Algebra är en del av matematiken som ofta uppfattas som svår och abstrakt av elever i svenska skolor såväl som i skolor utomlands. Att hitta medel som hjälper eleven att ta till sig och förstå algebra är således av hög relevans. Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida elevers begreppsuppfattning utvecklades när de gavs möjlighet att undersöka ett algebraiskt uttryck i en dynamisk algebraisk/geometrisk miljö, i mitt fall med programvaran GeoGebra. Som inspiration och bas till undersökningen finns tre tidigare studier som samtliga studerat elevers begreppsuppfattning när det gäller uttrycket y = x + 5. Dessa tidigare studier har dels varit av kartläggande karaktär och dels fokuserat på förändring. Min studie har i huvudsak studerat och fokuserat på förändring. Undersökningen utformades som en laboration bestående av ett förtest, en laboration och ett eftertest, där eleverna både i för- och eftertestet fick ge en skriftlig tolkning av uttrycket y = x + 5. Laborationen vilade på en variationsteoretisk grund där grundtanken var att eleverna genom att variera olika ingående parametrar en och en skulle få en större förståelse för likheten. Tyvärr drabbades undersökningen av en rad komplikationer vilket gör att ett tydligt resultat inte har kunnat utläsas. Undersökningen indikerar tendenser på att elevernas begreppsvärld utvecklas. Vidare påvisas också tendenser på att motivationen är av avgörande betydelse för om elevens begreppsvärld potentiellt skall kunna utvecklas. Sist, men inte minst, visas också att även om eleven upptäcker nya egenskaper hos likheten behöver han eller hon fortfarande hjälp att matematisera det han eller hon upplevt. Här har läraren enligt min tolkning en nyckelroll.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26092
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26092_1.pdf (450.9Kb)
Datum
2011
Författare
Klason, Martha
Nyckelord
Algebra
Matematikundervisning
Variationsteori
F
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV