Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Carinsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:55Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:55Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26093
dc.description.abstractSyftet med examensarbetet är att få personal i förskolan att få syn på sitt förhållningssätt gentemot barn i behov av stöd samt få dem att tänka om och vidare. Detta för att de skall kunna utvecklas och komma vidare både personligt samt professionellt. Min frågeställning baseras på syftet för studien. Frågeställningen består av fyra frågor som i diskussionen skall tas upp. Hur uppfattar personalen i förskolan barn i behov av stöd? Vilka uppfattningar framkommer om att placera barn i behov av stöd i förskolan, inkludering eller exkludering? Ser man som ett hinder för att inkludera ett barn i behov av stöd i förskolan? Vilka uppfattningar finns bland personalen i förskolan om att kunna bemöta ett barn i behov av stöd? Metoden för att samla in data är samtalsintervjuer. Intervjuer som gjorts med både anställda förskollärare samt anställda barnskötare, som gjorts på två olika förskolor under samma enhet. Just intervju som metod valdes framför enkätundersökning då en kvalitativundersökning är mer relevant för denna form av undersökning. Resultatet redovisas, jämförs och tas det upp för att visa vad som sagts och för att kunna diskutera deras svar. Inkludering är positivt, både för barn och personal, säger respondenterna. Å andra sidan anser vissa att inkludering bara funkar om man får en resurs. Men inkludering tros inte passa för alla barn. Det framkommer också att personalen i förskolan anser sig ha lågt med kunskap om barn i behov av stöd, vilket kan ha påverkat deras svar i intervjuerna. Diskussionsdelen finns till för att kunna besvara frågeställningen samt syftet med studien. Här kan ni följa min tankegång, personalen samt referensernas på en och samma gång. Slutsatsens syfte är att formulera vad som kommit fram under studien samt som en avslutning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjectExkluderingsv
dc.subjectBarn i behov av stödsv
dc.subjectsv
dc.titleInkludering eller exkludering av barn i behov av stöd i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record