Inkludering eller exkludering av barn i behov av stöd i förskolan
Abstract
Syftet med examensarbetet är att få personal i förskolan att få syn på sitt förhållningssätt gentemot barn i behov
av stöd samt få dem att tänka om och vidare. Detta för att de skall kunna utvecklas och komma vidare både
personligt samt professionellt.
Min frågeställning baseras på syftet för studien. Frågeställningen består av fyra frågor som i diskussionen skall
tas upp.
Hur uppfattar personalen i förskolan barn i behov av stöd?
Vilka uppfattningar framkommer om att placera barn i behov av stöd i förskolan, inkludering eller
exkludering?
Ser man som ett hinder för att inkludera ett barn i behov av stöd i förskolan?
Vilka uppfattningar finns bland personalen i förskolan om att kunna bemöta ett barn i behov av stöd?
Metoden för att samla in data är samtalsintervjuer. Intervjuer som gjorts med både anställda förskollärare samt
anställda barnskötare, som gjorts på två olika förskolor under samma enhet. Just intervju som metod valdes
framför enkätundersökning då en kvalitativundersökning är mer relevant för denna form av undersökning.
Resultatet redovisas, jämförs och tas det upp för att visa vad som sagts och för att kunna diskutera deras svar.
Inkludering är positivt, både för barn och personal, säger respondenterna. Å andra sidan anser vissa att
inkludering bara funkar om man får en resurs. Men inkludering tros inte passa för alla barn. Det framkommer
också att personalen i förskolan anser sig ha lågt med kunskap om barn i behov av stöd, vilket kan ha påverkat
deras svar i intervjuerna.
Diskussionsdelen finns till för att kunna besvara frågeställningen samt syftet med studien. Här kan ni följa min
tankegång, personalen samt referensernas på en och samma gång.
Slutsatsens syfte är att formulera vad som kommit fram under studien samt som en avslutning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Persson, Carin
Keywords
Inkludering
Exkludering
Barn i behov av stöd
Fö
Language
sv