dc.contributor.author | Frantz, Dörte | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:26:01Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:26:01Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26096 | |
dc.description.abstract | I det här arbetet har jag undersökt om den nyinförda sfi-bonusen kan ha betydelse för sfi-elevernas motivation att
lära sig svenska. För detta ville veta hur regeringens syfte att införa sfi-bonusen kan tolkas utifrån kunskapsfältet
motivationsforskning och andraspråksinlärning.
Av analysen framkom att tanken bakom införandet av sfi-bonus bygger på antingen föråldrade eller inte
empiriskt underbyggda antaganden om sambandet mellan ekonomiska incitament och vuxnas motivation. Vidare
visade analysen att det inte finns något belägg i andraspråksforskningen som kan stödja den snäva tidsgräns på
ett år som enligt lagen gäller elever för att få sfi-bonus.
Därutöver ville jag undersöka om sfi-deltagarna känner sig motiverade av införandet av sfi-bonusen och
genomförde för detta en enkätundersökning med syftet att mäta elevernas motivation, där det framkom att 51 %
av mina respondenter är motiverade av sfi-bonusen. Dock måste resultatet från den kvantitativa
respondentundersökningen tas med en nypa salt, eftersom undersökningens validitet och generaliserbarhet
uppvisar en del brister, vilket beror på studiens faktiska utformning av olika praktiska skäl.
Den sista forskningsfrågan syftade åt att undersöka om lärare i sfi och rektorer/chefer för sfi-verksamheten
anser att införandet av sfi-bonusen kan påverka deltagarnas motivation att lära positivt. För detta genomfördes en
informantundersökning, som delvis bekräftade brister i den kvantitativa respondentundersökningens
tillförlitlighet.
Sammanfattningsvis kunde konstateras att införandet av sfi-bonusen kan ha betydelse för sfi-deltagarnas
motivation; detta framförallt framför bakgrunden av de genomförda teoretiska analyserna.
Jag anser min studie ha relevans för den pedagogiska verksamheten och visar på flera konsekvenser på olika
plan, t.ex. den institutionella nivån i form av lagstiftningen och den individuella nivån i form av lärarnas attityder
gentemot sfi-bonusen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | svenskundervisning för invandrare (sfi) | sv |
dc.subject | sfi-bonus | sv |
dc.title | Prestationsbaserad stimulansersättning – en studie om betydelsen av sfi-bonusen för deltagarnas motivation. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |