Visa enkel post

dc.contributor.authorOlsson, Marie-Louisesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:07Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:07Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26099
dc.description.abstractExamensarbetet fokuseras kring en sjuårig elev med särbegåvning inom bland annat matematik. Syftet med detta examensarbete har varit att studera skillnader och likheter i föräldrars och skolans sätt att se på ett särbegåvat barn. Hur tillmötesgår skolan föräldrarnas förväntningar? Vilka är de största skillnaderna? Vilka är de största likheterna? Arbetet avser att ta upp och synliggöra ett kontroversiellt problemområde. De särbegåvade barnen kommer ofta i kläm i skolans värld på grund av att de faller utanför de ramar som finns. Förekomsten av särbegåvade barn är betydligt vanligare än vad de flesta tror och därför borde kunskaperna kring dem öka. Eftersom frågan är så kontroversiell saknar ofta pedagoger vetskap om hur man kan handskas med dessa barn. Resultaten i denna case study är insamlade genom samtalsintervjuer samt observationer. Pedagogerna visar intresse och vilja att arbeta utifrån de förutsättningar man har, istället för att fastna alltför mycket i rutinmässig undervisning. Däremot framkommer en brist på kommunikation både inom skolan och mellan skolan och föräldrarna.sv
dc.language.isosvsv
dc.subject”En skola för alla”sv
dc.subjectIQsv
dc.subjectsärbegåvad.sv
dc.titlePorträtt av ett särbegåvat barn - En fallstudie som jämför skillnader och likheter ett barns föräldrars och skolans åsikter och handlingarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post