I Bokstavsdjungel och Miniland
Abstract
Sammanfattning: Uppsatsens syfte och huvudfråga är att undersöka om och hur datorspel kan
användas som ett hjälpmedel i arbetet med barn med läs- och skrivsvårigheter. Jag utgår från,
undersöker och jämför i min uppsats två pedagogiska datorspel; Skolhjälp: Josefin – Bokstavsdjungeln,
ett kommersiellt spel och Minimedia – Mini och äventyret med den magiska stenen, ett för skolan
framtaget läromedel. Som metod har jag valt att observera fyra barn i årskurs ett när de under sex
tillfällen spelat de två spelen vartefter jag genomfört individuella intervjuer. Jag har också - för att
etablera en förförståelse om barnens situation - intervjuat deras klasslärare. Utifrån en teoretisk
anknytning i form av litteratur om främst läs- och skrivsvårigheter har jag analyserat observationer och
intervjuer och ställt dem i relation till spelens upplägg, form och innehåll. Jag har i min slutsats kommit
fram till att datorspel kan användas som hjälpmedel i arbetet med barn med läs- och skrivsvårigheter
med pedagogens stöd, insikt och noggranna förberedelse. Jag har också kommit fram till att ett
datorspel bör vara utformat utifrån en genomtänkt pedagogisk grund och bygga på teorier om läs- och
skrivinlärning för att kunna användas som hjälpmedel men att det också, med pedagogens hjälp, inte
nödvändigtvis inte behöver vara utformat på exakt det sättet.
Uppsatsens betydelse för läraryrket är mycket central och innehållet är i allra högsta grad
aktuellt och anpassat för läraryrket, min framtida lärarroll och vidare forskning inom området.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Björklund, Arvid
Keywords
datorspel
läs- och skrivsvårigheter
dyslexi
edu
Language
sv