• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I Bokstavsdjungel och Miniland

Sammanfattning
Sammanfattning: Uppsatsens syfte och huvudfråga är att undersöka om och hur datorspel kan användas som ett hjälpmedel i arbetet med barn med läs- och skrivsvårigheter. Jag utgår från, undersöker och jämför i min uppsats två pedagogiska datorspel; Skolhjälp: Josefin – Bokstavsdjungeln, ett kommersiellt spel och Minimedia – Mini och äventyret med den magiska stenen, ett för skolan framtaget läromedel. Som metod har jag valt att observera fyra barn i årskurs ett när de under sex tillfällen spelat de två spelen vartefter jag genomfört individuella intervjuer. Jag har också - för att etablera en förförståelse om barnens situation - intervjuat deras klasslärare. Utifrån en teoretisk anknytning i form av litteratur om främst läs- och skrivsvårigheter har jag analyserat observationer och intervjuer och ställt dem i relation till spelens upplägg, form och innehåll. Jag har i min slutsats kommit fram till att datorspel kan användas som hjälpmedel i arbetet med barn med läs- och skrivsvårigheter med pedagogens stöd, insikt och noggranna förberedelse. Jag har också kommit fram till att ett datorspel bör vara utformat utifrån en genomtänkt pedagogisk grund och bygga på teorier om läs- och skrivinlärning för att kunna användas som hjälpmedel men att det också, med pedagogens hjälp, inte nödvändigtvis inte behöver vara utformat på exakt det sättet. Uppsatsens betydelse för läraryrket är mycket central och innehållet är i allra högsta grad aktuellt och anpassat för läraryrket, min framtida lärarroll och vidare forskning inom området.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26100
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26100_1.pdf (217.5Kb)
Datum
2011
Författare
Björklund, Arvid
Nyckelord
datorspel
läs- och skrivsvårigheter
dyslexi
edu
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV