dc.contributor.author | Svensson, Sofia | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:26:12Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:26:12Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26101 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: I uppsatsen undersöks klassrumsklimatets betydelse för lärandet utifrån ett
sociokulturellt perspektiv och utgår från den övergripande frågan hur man som lärare kan arbeta med
sina elever för att skapa ett klassrumsklimat som gynnar lärandet. Delfrågorna avser vilka aspekter som
är viktiga att inkludera och ta i beaktande i utformningen av det praktiska arbetet för att gynna lärande
samt hur lärare och elever resonerar kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet. Vad är viktigt för
dem och hur önskar de arbeta för att skapa gynnsamma förutsättningar? Detta undersöks genom
litteraturstudier av tidigare forskning samt genom insamling av empiriskt material i form av kvalitativa
samtalsintervjuer med elever och lärare som ingår i samma arbetslag. Utifrån detta dras slutsatser och
förs ett diskuterande resonemang kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet.
Det finns en samstämmighet mellan litteraturen och det empiriska materialet då klassrumsklimatet av
samtliga tillskrivs en central roll för lärandet. Enligt eleverna är klassrumsklimatet lärarens ansvar och
denne är också avgörande för stämningen i klassrummet. Klassrumsklimatet avgör vilka
undervisningsformer, metoder och arbetssätt som är möjliga att genomföra i klassrummet, vilket i
förlängningen påverkar elevernas lärande då det finns vissa arbetssätt som ses som mer gynnsamma än
andra inom det sociokulturella perspektivet.
Arbetet kan tillföra en ökad medvetenhet om klassrumsklimatets betydelse för lärandet samt hur läraren
kan bidra till en förbättring av, alternativt bevarandet av ett gott klassrumsklimat. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | sociokulturellt perspektiv | sv |
dc.subject | klassrumsklimat | sv |
dc.subject | socia | sv |
dc.title | En studie i klassrumsklimatets betydelse för lärandet. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |