Visa enkel post

dc.contributor.authorSvensson, Sofiasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:12Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:12Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26101
dc.description.abstractSammanfattning: I uppsatsen undersöks klassrumsklimatets betydelse för lärandet utifrån ett sociokulturellt perspektiv och utgår från den övergripande frågan hur man som lärare kan arbeta med sina elever för att skapa ett klassrumsklimat som gynnar lärandet. Delfrågorna avser vilka aspekter som är viktiga att inkludera och ta i beaktande i utformningen av det praktiska arbetet för att gynna lärande samt hur lärare och elever resonerar kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet. Vad är viktigt för dem och hur önskar de arbeta för att skapa gynnsamma förutsättningar? Detta undersöks genom litteraturstudier av tidigare forskning samt genom insamling av empiriskt material i form av kvalitativa samtalsintervjuer med elever och lärare som ingår i samma arbetslag. Utifrån detta dras slutsatser och förs ett diskuterande resonemang kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet. Det finns en samstämmighet mellan litteraturen och det empiriska materialet då klassrumsklimatet av samtliga tillskrivs en central roll för lärandet. Enligt eleverna är klassrumsklimatet lärarens ansvar och denne är också avgörande för stämningen i klassrummet. Klassrumsklimatet avgör vilka undervisningsformer, metoder och arbetssätt som är möjliga att genomföra i klassrummet, vilket i förlängningen påverkar elevernas lärande då det finns vissa arbetssätt som ses som mer gynnsamma än andra inom det sociokulturella perspektivet. Arbetet kan tillföra en ökad medvetenhet om klassrumsklimatets betydelse för lärandet samt hur läraren kan bidra till en förbättring av, alternativt bevarandet av ett gott klassrumsklimat.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectsociokulturellt perspektivsv
dc.subjectklassrumsklimatsv
dc.subjectsociasv
dc.titleEn studie i klassrumsklimatets betydelse för lärandet.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post