Show simple item record

dc.contributor.authorJonsson, Mariasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:15Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:15Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26102
dc.description.abstractVårt syfte var att ta reda på vad och hur barn lär genom utomhuspedagogik, men också pedagogens del i barns lärande. Vi ville se vad detta kunde bidra med i vårt framtida yrke som pedagoger. Vi har i denna uppsats ställt oss tre frågor: -Vad lär sig barn av utomhuspedagogik? -Hur lär sig barn av utomhuspedagogik? -Hur gör pedagogen för att barnen ska lära sig genom utomhuspedagogik? Vi har valt att göra en kvalitativ studie där vi ville få fram hur pedagogerna tänkt kring utomhuspedagogik för barns lärande, både i stort och utifrån den observation som vi använt oss av. Observationen utfördes genom att vi var fullständiga observatörer. Vi har även utfört samtalsintervjuer där pedagogerna fick svara utifrån sina egna tankar kring innehållet om utomhuspedagogik. Materialet vi använt oss av består av observationsprotokoll och intervjuprotokoll (se bilaga). Vår teoretiska bakgrund innefattar tidigare forskning, en doktorsavhandling samt förskolans läroplan, Lpfö98. Vi har sedan gjort analyser av vårt material från undersökningen och kopplat det till teoribakgrunden. Vi har i diskussionen diskuterat för oss intressanta aspekter på innehållet samt diskuterat nya insikter. Konkret pedagogiskt stöd i läroplanen om utomhuspedagogikens betydelse för verksamheten skulle kunna påvisa dess användbarhet. Pedagoger kunde då få upp ögonen för hur man kan använda sig av utomhuspedagogik och stärkt dess position. Barn lär med kropp, tanke och sinnen för att bilda en helhetsförståelse i lärandet. Genom utomhuspedagogik kan teori och praktik samverka för en bredare förståelse av lärandet, men också ge barnen möjlighet att bygga teorin ur det redan kända.            sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAutentisksv
dc.subjectleksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectmotoriksv
dc.subjectpedagogensv
dc.subjectpraktsv
dc.titleVarför utomhuspedagogik?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record