Varför utomhuspedagogik?
Abstract
Vårt syfte var att ta reda på vad och hur barn lär genom utomhuspedagogik, men också pedagogens del i barns
lärande. Vi ville se vad detta kunde bidra med i vårt framtida yrke som pedagoger.
Vi har i denna uppsats ställt oss tre frågor:
-Vad lär sig barn av utomhuspedagogik?
-Hur lär sig barn av utomhuspedagogik?
-Hur gör pedagogen för att barnen ska lära sig genom utomhuspedagogik?
Vi har valt att göra en kvalitativ studie där vi ville få fram hur pedagogerna tänkt kring utomhuspedagogik för
barns lärande, både i stort och utifrån den observation som vi använt oss av. Observationen utfördes genom att vi
var fullständiga observatörer. Vi har även utfört samtalsintervjuer där pedagogerna fick svara utifrån sina egna
tankar kring innehållet om utomhuspedagogik. Materialet vi använt oss av består av observationsprotokoll och
intervjuprotokoll (se bilaga).
Vår teoretiska bakgrund innefattar tidigare forskning, en doktorsavhandling samt förskolans läroplan, Lpfö98. Vi
har sedan gjort analyser av vårt material från undersökningen och kopplat det till teoribakgrunden. Vi har i
diskussionen diskuterat för oss intressanta aspekter på innehållet samt diskuterat nya insikter.
Konkret pedagogiskt stöd i läroplanen om utomhuspedagogikens betydelse för verksamheten skulle kunna
påvisa dess användbarhet. Pedagoger kunde då få upp ögonen för hur man kan använda sig av
utomhuspedagogik och stärkt dess position. Barn lär med kropp, tanke och sinnen för att bilda en
helhetsförståelse i lärandet. Genom utomhuspedagogik kan teori och praktik samverka för en bredare förståelse
av lärandet, men också ge barnen möjlighet att bygga teorin ur det redan kända.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Jonsson, Maria
Keywords
Autentisk
lek
lärande
motorik
pedagogen
prakt
Language
sv