”Hur bemöter lärare elever med särskild fallenhet för matematik? ”
Abstract
Sammanfattning
I skolor läggs det ofta fokus på hur lärare bemöter och bör bemöta elever i svårigheter inom matematik och hur
de ska hjälpa dem att nå målen. Fast är det inte så att alla elever behöver hjälp att utvecklas? Alla behöver
stimuleras och alla behöver hjälp eller stöd. Syftet med det här examensarbetet har varit att se hur lärare bemöter
elever med särskild fallenhet för matematik. Frågeställningarna vi har använt oss av är:
Hur är matematiklektionerna anpassade till elever med särskild fallenhet för matematik?
Vilka metoder används för att stimulera elever med särskild fallenhet för matematik?
För att kunna besvara de här frågorna har vi använt oss av en enkätundersökning som har skickats ut till fem
olika skolor. Svaren i enkäten har vi sen analyserat och sammanställt genom att bland annat leta gemensamma
nämnare. Det mest påtagliga i resultatet var att nivåanpassningar ofta sker i skolor men att de inte anpassas till
elever med fallenhet för matematik utan bara till elever i svårigheter. Lärarna svarar även att de vill nivåanpassa
mer än de gör men att tiden inte räcker till. De anser att det behövs mer resurser i skolan för att kunna se till fler
elevers behov inom matematiken.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Gustavsson, Annie
Karlsson, Veronica
Keywords
Matematik
särskild fallenhet för matematik
begåv
Language
sv