Show simple item record

dc.contributor.authorGustavsson, Anniesv
dc.contributor.authorKarlsson, Veronicasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:19Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:19Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26104
dc.description.abstractSammanfattning I skolor läggs det ofta fokus på hur lärare bemöter och bör bemöta elever i svårigheter inom matematik och hur de ska hjälpa dem att nå målen. Fast är det inte så att alla elever behöver hjälp att utvecklas? Alla behöver stimuleras och alla behöver hjälp eller stöd. Syftet med det här examensarbetet har varit att se hur lärare bemöter elever med särskild fallenhet för matematik. Frågeställningarna vi har använt oss av är: Hur är matematiklektionerna anpassade till elever med särskild fallenhet för matematik? Vilka metoder används för att stimulera elever med särskild fallenhet för matematik? För att kunna besvara de här frågorna har vi använt oss av en enkätundersökning som har skickats ut till fem olika skolor. Svaren i enkäten har vi sen analyserat och sammanställt genom att bland annat leta gemensamma nämnare. Det mest påtagliga i resultatet var att nivåanpassningar ofta sker i skolor men att de inte anpassas till elever med fallenhet för matematik utan bara till elever i svårigheter. Lärarna svarar även att de vill nivåanpassa mer än de gör men att tiden inte räcker till. De anser att det behövs mer resurser i skolan för att kunna se till fler elevers behov inom matematiken. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectsärskild fallenhet för matematiksv
dc.subjectbegåvsv
dc.title”Hur bemöter lärare elever med särskild fallenhet för matematik? ”sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record