• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Attityder till musikämnet i skolan – en kvalitativ och kvantitativ studie om högstadie- och gymnasieelevers attityder till ämnet musik

Sammanfattning
Arbetets syfte är att undersöka elevers attityder till musikämnet och att jämföra dessa attityder med aktuella styrdokument, tidigare forskning och lärarnas uppfattningar. Våra huvudsakliga frågeställningar kretsar kring musikämnets innehåll, betydelse och funktion. Materialet i resultatdelen består av en empirisk undersökning, i vilken vi använt oss av både en kvalitativ och en kvantitativ metod. Den kvalitativa delen bestod av intervjuer med elever och lärare. Den kvantitativa delen bestod av en enkät som gjordes med elever. Genom hela undersökningen har vi haft fokus på eleverna. Resultatet presenteras i tre delar utifrån bakgrundsfrågor, musikämnets innehåll och musikämnets betydelse. De kvalitativa och kvantitativa delarna redovisas parallellt. Sammanfattat visar resultatet att ungdomar har en god relation till musik. De lyssnar ofta på musik och de har en generellt positiv inställning till musikämnet. Undersökningens betydelse för läraryrket diskuteras mer ingående i arbetet. Generellt kan man säga att undersökningen ställer sig i ledet av en tidigare forskning som hävdar musikämnets komplexitet. Det finns all anledning till att problematisera och diskutera musikämnets ramar och hur de tolkas. Något som är en uppgift för dagens musiklärare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26106
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26106_1.pdf (384.0Kb)
Datum
2011
Författare
Oscarsson, Henrik
Åkerman, Andreas
Nyckelord
Musikpedagogik
musikämnets relevans
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV