dc.contributor.author | Oscarsson, Henrik | sv |
dc.contributor.author | Åkerman, Andreas | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:26:24Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:26:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26106 | |
dc.description.abstract | Arbetets syfte är att undersöka elevers attityder till musikämnet och att jämföra dessa attityder med aktuella
styrdokument, tidigare forskning och lärarnas uppfattningar. Våra huvudsakliga frågeställningar kretsar kring
musikämnets innehåll, betydelse och funktion.
Materialet i resultatdelen består av en empirisk undersökning, i vilken vi använt oss av både en kvalitativ och en
kvantitativ metod. Den kvalitativa delen bestod av intervjuer med elever och lärare. Den kvantitativa delen
bestod av en enkät som gjordes med elever. Genom hela undersökningen har vi haft fokus på eleverna.
Resultatet presenteras i tre delar utifrån bakgrundsfrågor, musikämnets innehåll och musikämnets betydelse. De
kvalitativa och kvantitativa delarna redovisas parallellt. Sammanfattat visar resultatet att ungdomar har en god
relation till musik. De lyssnar ofta på musik och de har en generellt positiv inställning till musikämnet.
Undersökningens betydelse för läraryrket diskuteras mer ingående i arbetet. Generellt kan man säga att
undersökningen ställer sig i ledet av en tidigare forskning som hävdar musikämnets komplexitet. Det finns all
anledning till att problematisera och diskutera musikämnets ramar och hur de tolkas. Något som är en uppgift för
dagens musiklärare. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Musikpedagogik | sv |
dc.subject | musikämnets relevans | sv |
dc.title | Attityder till musikämnet i skolan – en kvalitativ och kvantitativ studie om högstadie- och gymnasieelevers attityder till ämnet musik | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |