Barns lek och lärande
Abstract
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i förskolan? Vilka lekar är synliga i barngruppen? Vilken
roll spelar pedagogerna i barns lek? Jag utförde en kvalitativ studie där jag använde mig av
barnobservation som metod. Genom mina observationer fick jag syn på vilka olika lekar
barnen lekte och vilka möjligheter till lärande som fanns i leken, men även vilken roll
pedagogerna hade. I mitt resultat framkom att barnen lekte olika lekar som t.ex. rörelselekar,
imitationslekar, rollekar och konstruktions lekar mm. I leken kunde jag även se att barnen
övade sig på de sociala lekreglerna och därigenom övade de sig på social kompetens, empati
och att samspela med andra människor. I leken fick barnen också möjlighet att utveckla sin
identitet och testa olika roller. Jag uppmärksammade också att barnen använde sig av språket
för att argumentera och förhandla om lekens handling, vilken roll barnen skulle ha i leken och
vilka som skulle få vara med. Man kunde även se inslag av matematik i barnens lek, då de
räknade och använde sig av matematiska begrepp som t.ex. triangel. Pedagogerna hade olika
roller i barnens lek, bl.a. hjälpte de barnen att komma med lösningar och utvecklade deras lek.
Ibland avbröt de leken för samling eller måltid mm. Genom min studie har jag insett hur
viktig leken verkligen är och vilken stor resurs leken är för barns utveckling och lärande. Det
gäller att man som pedagog är medveten om dessa möjligheter och tar vara på dem i sitt
arbete på förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Bachaay, Hana
Keywords
Förskola
barn
pedagog
lek
lärande
Language
sv