Förebygga, hantera, hjälpa, stoppa
Abstract
Syftet med vår undersökning har varit att studera medvetenheten om, och arbetet med, konflikthantering i
gymnasieskolor. Våra frågeställningar har handlat om vilken medvetenhet som finns om konflikter och
konflikthantering i skolan och hur konflikthantering praktiskt går till i skolan. För att genomföra vår
undersökning har vi intervjuat fyra lärare och fyra rektorer på fyra större gymnasieskolor. Varje intervju tog i
genomsnitt 30 minuter. Vi har utgått ifrån en konflikthanteringsmodell som är utformad av Richard Cohen
(005). Modellen är i form av en pyramid och är vad Cohen kallar ” det ideala systemet för konflikthantering”
(vår översättning från engelskan). Vi har fått information till vår undersökning genom att intervjua lärare och
rektorer i skolorna och dessutom läst litteratur där pedagoger och forskare pratar om konflikthantering. Vi har
lärt oss mycket om konflikter och konflikthantering, kunskaper vi tror kommer att vara oss till nytta i vårt arbete
som lärare. Efter att vi har genomfört vår undersökning har vi kommit till slutsatsen att en mer medveten
hantering av konflikter på skolorna skulle kunna förbättra skolklimatet och förbereda eleverna för deras framtida
yrkesliv och plats i samhället. Även om vi funnit att det finns en viss medvetenhet hos rektorer och lärare om
konflikter och konflikthantering, skulle man kunna komma längre genom att verkligen utnyttja potentialen i
konstruktiv konflikthantering. Detta skulle man kunna uppnå genom att införa konflikthantering i
lärarutbildningen, samt arbeta medvetet på skolorna med konflikthantering på de olika nivåerna i Cohens
pyramid.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lundwall, Kristina
Stööp, Eva
Keywords
Konflikt
konflikthantering
konfliktpyramid
medv
Language
sv