Show simple item record

dc.contributor.authorLundwall, Kristinasv
dc.contributor.authorStööp, Evasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:28Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:28Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26108
dc.description.abstractSyftet med vår undersökning har varit att studera medvetenheten om, och arbetet med, konflikthantering i gymnasieskolor. Våra frågeställningar har handlat om vilken medvetenhet som finns om konflikter och konflikthantering i skolan och hur konflikthantering praktiskt går till i skolan. För att genomföra vår undersökning har vi intervjuat fyra lärare och fyra rektorer på fyra större gymnasieskolor. Varje intervju tog i genomsnitt 30 minuter. Vi har utgått ifrån en konflikthanteringsmodell som är utformad av Richard Cohen (005). Modellen är i form av en pyramid och är vad Cohen kallar ” det ideala systemet för konflikthantering” (vår översättning från engelskan). Vi har fått information till vår undersökning genom att intervjua lärare och rektorer i skolorna och dessutom läst litteratur där pedagoger och forskare pratar om konflikthantering. Vi har lärt oss mycket om konflikter och konflikthantering, kunskaper vi tror kommer att vara oss till nytta i vårt arbete som lärare. Efter att vi har genomfört vår undersökning har vi kommit till slutsatsen att en mer medveten hantering av konflikter på skolorna skulle kunna förbättra skolklimatet och förbereda eleverna för deras framtida yrkesliv och plats i samhället. Även om vi funnit att det finns en viss medvetenhet hos rektorer och lärare om konflikter och konflikthantering, skulle man kunna komma längre genom att verkligen utnyttja potentialen i konstruktiv konflikthantering. Detta skulle man kunna uppnå genom att införa konflikthantering i lärarutbildningen, samt arbeta medvetet på skolorna med konflikthantering på de olika nivåerna i Cohens pyramid.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonfliktsv
dc.subjectkonflikthanteringsv
dc.subjectkonfliktpyramidsv
dc.subjectmedvsv
dc.titleFörebygga, hantera, hjälpa, stoppasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record