Show simple item record

dc.contributor.authorNyberg, Petrasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:32Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:32Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26110
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn om matematik. Huvudfrågor Hur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggande matematik lyfter pedagogerna fram? Metod och material Metoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiska kategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. Undersökningen är genomförd på en förskola med matematikprofil, där pedagogerna har utbildning i matematik. Barnens ålder är 4-6 år. Målen för matematik i Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, har utgjort grunden för klassificering av studiens observationer. Tolkningen har skett utifrån ett sociokulturellt perspektiv där kunskap lever i samspelet mellan människor. Resultat Två huvudtyper av situationer kan urskiljas. Den ena är lärandesituationer som pedagogen förberett. Här återfinns t.ex. övergångssituationer mellan aktiviteter samt lässtunder. Den andra är situationer då pedagogen bemöter barns initiativ, eller tar tillvara tillfällen som uppstår exempelvis vid måltiden, samt närmar sig barnen i den lek de befinner sig, det vill säga spontana lärandesituationer i meningsfulla sammanhang. Tre former av språkspel - upprepning, frågor och variation - återkommer i dialogerna mellan pedagoger och barn. De kategorier med grundläggande matematiskt innehåll som framför allt förekommer är antalsord, storleksord, rumsliga ord och tidsord. Pedagogerna använder sig av fysisk närhet och att ge tid åt barnen för att kunna fånga spontana situationer. Betydelse för läraryrket Resultaten bekräftar att tid och fysisk närhet i barnens lek är viktiga verktyg för att kommunicera matematik, inte minst för att kunna utnyttja spontana tillfällen. Kunskap om de språkspel och kategorier som är användbara är viktigt för att förstå hur man som pedagog kommunicerar och presenterar grundläggande matematiskt innehåll i förskolan. Resultatet är delvis presenterat i tabellform, vilket kan fungera som ett verktyg vid observation och reflektion kring den egna pedagogiken.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectspråksv
dc.subjectläroplanensv
dc.subjectobservatisv
dc.titleMatematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record