• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns relationsskapande och lärarens delaktighet i den fria leken: en kvalitativ studie

Abstract
Bakgrund Vår avsikt med denna rapport är att se hur barns konflikter i deras interaktion med varandra kan vara ett viktigt led i deras sociala utveckling. Vi har tittat på hur en lärares inblandning vid dessa tillfällen kan hjälpa barnen, likväl som det kan förstöra ett pågående relationsarbete. Detta kan i framtiden ge oss som lärare en insikt i och förståelse för hur vi bör förhålla oss i situationer där barns konflikter kanske är ett pågående relationsarbete. Syfte För att få svar på det vi hade för avsikt att undersöka i vår studie ställde vi följande frågor: * Vad kan det vara för social utveckling som pågår när barn befinner sig i konflikt? * Kan barnens relationsskapande bli stört av lärares förförståelse av situationen? * Är lärarens delaktighet en förutsättning för barns sociala utveckling och relationer? * Hur kan den fria leken skapa förutsättningar/motsättningar för relationers utveckling. Metod Vi har valt att använda oss av både observation och kompletterande intervjuer för att på detta sätt få ett så brett perspektiv som möjligt på studien. Intervjuerna som gjordes med sex stycken lärare har diskuterats och analyserats och de intervjuer som sedan, efter vår tolkning, hade relevans för arbetet, har legat till grund för denna rapport. Vi har också läst relevant litteratur. Resultat Vi har genom våra observationer, intervjuer och läst litteratur funnit att en konflikt som uppstår i den fria leken kan vara ett pågående relationsarbete och en träning i barns sociala samspel. Vi har kommit fram till att turtagning är en viktig princip för att lära sig detta samspel. Vi har också sett att en lärares närvaro är nödvändig då alla barn inte kan lek koden. Det är dock svårt att avgöra när man som lärare skall gå in och medla då det man ser som en konflikt i själva verket är ett pågående relationsarbete.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26113
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26113_1.pdf (500.4Kb)
Date
2011
Author
Serrestam, Ulrika
Pettersson, Martina
Keywords
Konflikt
relationer
social utveckling
medling/f
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV