Show simple item record

dc.contributor.authorAbrahamsson, Ulfsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:41Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:41Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26114
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka vilken bild av könsroller som läromedelstexter och bilder i samhällskunskap för år 4-6 förmedlar. Framförallt fokuserar vi på att se hur yrkesroller fördelas mellan könen och på vilket sätt de ”genusifieras” i text och bild. Vi har också velat se hur rollerna förändrats över tid. Som metod har vi använt textanalys. Vi har gjort både en kvantitativ genomräkning i läromedlen och en kvalitativ diskursanalys av texten där den behandlar yrkesroller. Materialet vi har analyserat är fem olika samhällskunskapsböcker som är ämnade för årskurs 4-6. Vi har granskat en lärobok från varje decennium från 1960 talet till 000-talet. Resultatet visar att det tydligt går att skilja mellan manliga och kvinnliga yrken i läromedlen. Representationen av män har i stor utsträckning varit i majoritet och typen av yrken har varierat mellan könen. Det har också visat sig att det i det senaste läromedlet är en stor skillnad från de tidigare. Som blivande pedagoger är det för oss av stort intresse att se vad färdigpaketerade läromedel förmedlar för värden och normer. Det är av största vikt att se hur dagens läromedel är utformade och att vi som blivande pedagoger ställer oss kritiska till hur könsroller framställs i såväl texter som bilder.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectGenusifieringsv
dc.subjectLäromedelsv
dc.subjectSamhällskunskapsv
dc.titleGrävmaskinister och byggnadsstäderskor - En analys med genusperspektiv av läromedel i samhällskunskap för skolår 4-6.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record