• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Moderna språk i grundskolan – en studie i synen på språk i styrdokument från 1962 till 2000.

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om det har skett några förändringar avseende synen på de moderna språken i den decentraliserade skolan. De frågor som besvaras i studien är vilka förändringar i synen på de moderna språken man kan se i de olika styrdokumenten samt hur de moderna språkens roll skiljer sig åt nu jämfört med tidigare. Den teoretiska ram inom vilken undersökningen genomförs är att det vi undervisar i är starkt knutet till den omgivande kontexten. Som metod användes en kvalitativ textanalys med idéanalytisk inriktning, vilken då genomfördes i läsningen av grundskoleläroplanerna Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80, Lpo 94 samt deras respektive tillhörande kursplaner. Det som framkom i studien är att det över tid skett en förändring vad gäller synen på språk och att denna förändring har sin orsak i olika skeenden runtomkring. Likväl framkom att synen på språk i den decentraliserade skolan skiljer sig avsevärt från den syn som framfördes i Lgr 62, Lgr 69 samt Lgr 80, framför allt i betonandet av olika språkliga kompetenser. Däremot har studien redovisat att det redan i Lgr 80 fanns tendenser som pekade mot en allt mer kommunikativ språksyn, liknande den som förekommer i Lpo 94 samt Kursplanen i moderna språk 2000. Det framstår alltså enligt studien som att den förändrade språksynen varit en bidragande orsak till decentraliseringsprocessen. Detta aktualiserar det faktum att man som lärare måste bli varse om den kontext varur kunskapssynen konstitueras. Studien medvetandegör även att skolans ämnen befinner sig i en ständig förändringsprocess och att man som lärare måste vara medveten om sitt ämnes historiska bakgrund för att kunna förstå varför man idag har den syn man har angående ett visst ämne.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26116
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26116_1.pdf (192.1Kb)
Datum
2011
Författare
Fatheddine, Khalid
Nyckelord
Moderna språk
Språksyn
Styrdokument
Språkdebatt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV