• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kristendomen ur ett genusperspektiv. En granskning av ett urval läromedel i religion för gymnasieskolan.

Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete har varit att göra en läromedelsanalys ur ett genusperspektiv i ämnet religion, med inriktning på kristendomen. Jag ville helt enkelt undersöka om, och i sådana fall, i vilken grad skolans läromedel i religion är genusmedvetna. De frågor jag valt att försöka besvara är därför: Uppmärksammas och problematiseras genusordningen i skolans läromedel, och i så fall, hur? Lyfts kvinnans underordnade roll fram och problematiseras? Lyfts kvinnliga förebilder fram? Framställs mannen som mer "gudomlig" än kvinnan? Framställs Gud som en könsvarelse? För att ta reda på detta har jag gjort en kvalitativ studie av fyra läromedel som används i religionsundervisningen på gymnasieskolor runt om i landet. För att kunna kategorisera graden av genusmedvetenhet i läromedlens texter har jag använt mig av ett analysinstrument som kallas genustrappan. Efter att ha genomfört undersökningen har jag kommit fram till att de flesta av de undersökta läromedlen har en relativt låg grad av genusmedvetenhet. De når, i de allra flesta fall, inte upp till Lpf94:s krav på jämställdhet. Som lärare är det därför viktigt att se över vilken bild av manligt och kvinnligt som de läromedel man använder sig av faktiskt förmedlar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26118
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26118_1.pdf (195.6Kb)
Datum
2011
Författare
Holmström, Sofia
Nyckelord
Läromedelsanalys
genusperspektiv
religion
krist
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV