Kristendomen ur ett genusperspektiv. En granskning av ett urval läromedel i religion för gymnasieskolan.
Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete har varit att göra en läromedelsanalys ur ett genusperspektiv i
ämnet religion, med inriktning på kristendomen. Jag ville helt enkelt undersöka om, och i
sådana fall, i vilken grad skolans läromedel i religion är genusmedvetna. De frågor jag valt att
försöka besvara är därför: Uppmärksammas och problematiseras genusordningen i skolans
läromedel, och i så fall, hur? Lyfts kvinnans underordnade roll fram och problematiseras?
Lyfts kvinnliga förebilder fram? Framställs mannen som mer "gudomlig" än kvinnan?
Framställs Gud som en könsvarelse?
För att ta reda på detta har jag gjort en kvalitativ studie av fyra läromedel som används i
religionsundervisningen på gymnasieskolor runt om i landet. För att kunna kategorisera
graden av genusmedvetenhet i läromedlens texter har jag använt mig av ett analysinstrument
som kallas genustrappan.
Efter att ha genomfört undersökningen har jag kommit fram till att de flesta av de undersökta
läromedlen har en relativt låg grad av genusmedvetenhet. De når, i de allra flesta fall, inte upp
till Lpf94:s krav på jämställdhet. Som lärare är det därför viktigt att se över vilken bild av
manligt och kvinnligt som de läromedel man använder sig av faktiskt förmedlar.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Holmström, Sofia
Nyckelord
Läromedelsanalys
genusperspektiv
religion
krist
Språk
sv