• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på genus.

Sammanfattning
Läromedel bör författas så att de överensstämmer med de normativa inslag som finns i skolverkets föreskrifter. Vi har därför undersökt läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på hur dessa förhåller sig till genus och kön. Fokus ligger på normalitet och anomalier, samt hur män och kvinnor porträtteras i text och bilder, vilket indelas i de temata vi kallat Aktiv-Passiv, Rationalitet-Emotionalitet och Hemmet-Offentligheten. Material för undersökningen är ett läromedel i historia, två läromedel i naturkunskap och två läromedel i biologi, alla från samma förlag. De fyra sistnämnda läromedlen är skrivna av samma författare och räknas i undersökningen som ett och samma läromedel. Läromedlen är, enligt förlaget själv, marknadsledande och de mest använda i Sverige. Teorier om genus hämtas från forskarna Fanny Ambjörnsson och Yvonne Hirdman, vilka ser genus som socialt konstruerat kön. Läromedlen analyseras med hjälp av diskursteori, som är en gren inom diskursanalys. Med diskursteorin urskiljer vi och tydliggör mönster och strukturer som är sammankopplade med rådande diskurser vilka beskriver manligt och kvinnligt i läromedlen. Diskursanalysen ses som såväl en teori som en metod, vilka används integrerat med varandra (Winther-Jørgensen Philips, 000:10). Resultatet av undersökningen är att läromedlen förmedlar en stereotyp bild av mannen som norm och kvinnan som det andra. Mannen syns mer, är historiens och naturvetenskapens aktiva subjekt och förekommer oftare inom intellektuella, tekniska och offentliga sfärer. Kvinnan beskrivs som mannens motsats, hon är anomalin som främst är emotionell, närvarande i hemmet och omnämns främst vid funktioner kopplat till reproduktion. I det avsnitt som behandlar sexualitet är bilden något tudelad, här ges bilden av både män och kvinnor som aktiva, samtidigt som mannen är ägare av sexualiteten och riktar denna mot den passiva kvinnan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26122
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26122_1.pdf (507.0Kb)
Datum
2011
Författare
Nordén, Jesper
Nyckelord
Genus
kön
historia
naturvetenskap
norm
anomal
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV