• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med målet att nå eleverna om olika arbetssätt i matematikundervisningen

Sammanfattning
Syfte Mitt syfte är att undersöka vilka arbetssätt lärarna anser sig använda i sin matematik undervisning, och varför de väljer detta arbetssätt i sin matematikundervisning Frågeställningar - Vad får lärarna att välja ett visst arbetssätt, vilka motiv finns bakom detta val? - Hur planerar lärarna detta? - Anpassar lärarna undervisningen efter eleverna? - Anser lärarna att eleverna kan nå målen med deras arbetssätt? Hur och varför? Metod I min undersökning har jag använt mig av semistrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat sex lärare i årskurs F-6 från fyra olika skolor. Jag har under intervjuerna använt bandspelare för att spela in lärarenas svar. Efter datasamlingen, transkriberade jag alla intervjuer. Sedan analyserade jag dem. Resultat Resultatet av min undersökning visar att lärarna arbetar på varierat sätt. Vissa av lärarna använder sig av matematikboken. Matematikboken har en central roll i deras undervisning, medan andra använder matematikbok bara som stöd i undervisningen. Andra lärare har valt att istället använda sig av matteschema eller matteverkstad. Nästan alla lärarna kompletterar sitt arbetssätt med många olika andra sätt. Språket är en central orsak till val som de gör. Lärarna som använder matematikboken betonar att man känner trygghet när man jobbar med den. Styrdokument har stor roll i deras planering men elevernas förkunskap prioriteras hela tiden. Alla lärarna försöker att anpassa undervisningen efter eleverna genom att jobba ibland varierat när det passar och när det behövs. Lärarna poängterar att det inte är alla eleverna som når målen. Detta tar lärarna reda på genom både muntliga och skriftliga bedömningar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26125
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26125_1.pdf (152.0Kb)
Datum
2011
Författare
Kasim, Maysaa
Nyckelord
Matematikundervisning
styrdokument
planering
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV