Med målet att nå eleverna om olika arbetssätt i matematikundervisningen
Sammanfattning
Syfte
Mitt syfte är att undersöka vilka arbetssätt lärarna anser sig använda i sin matematik
undervisning, och varför de väljer detta arbetssätt i sin matematikundervisning
Frågeställningar
- Vad får lärarna att välja ett visst arbetssätt, vilka motiv finns bakom detta val?
- Hur planerar lärarna detta?
- Anpassar lärarna undervisningen efter eleverna?
- Anser lärarna att eleverna kan nå målen med deras arbetssätt? Hur och varför?
Metod
I min undersökning har jag använt mig av semistrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat sex
lärare i årskurs F-6 från fyra olika skolor. Jag har under intervjuerna använt bandspelare för
att spela in lärarenas svar. Efter datasamlingen, transkriberade jag alla intervjuer. Sedan
analyserade jag dem.
Resultat
Resultatet av min undersökning visar att lärarna arbetar på varierat sätt. Vissa av lärarna
använder sig av matematikboken. Matematikboken har en central roll i deras undervisning,
medan andra använder matematikbok bara som stöd i undervisningen. Andra lärare har valt
att istället använda sig av matteschema eller matteverkstad. Nästan alla lärarna kompletterar
sitt arbetssätt med många olika andra sätt. Språket är en central orsak till val som de gör.
Lärarna som använder matematikboken betonar att man känner trygghet när man jobbar med
den. Styrdokument har stor roll i deras planering men elevernas förkunskap prioriteras hela
tiden. Alla lärarna försöker att anpassa undervisningen efter eleverna genom att jobba ibland
varierat när det passar och när det behövs. Lärarna poängterar att det inte är alla eleverna som
når målen. Detta tar lärarna reda på genom både muntliga och skriftliga bedömningar.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Kasim, Maysaa
Nyckelord
Matematikundervisning
styrdokument
planering
Språk
sv