• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

Abstract
Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarn genom sagoläsning och sagoberättande. Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan? Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samt barnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. Pedagogerna arbetar med barnen som är med i undersökningarna. Materialet och resultatet av mina undersökningar jämför jag med tidigare forskning och kunskaper för att kunna dra slutsatser. Resultaten presenteras både separat och diskuteras som en helhet. Resultat: Pedagogernas förhållningssätt och arbetsmetoder påverkar barnen och deras möjligheter att utveckla matematiska kunskaper visar den litteratur som används i arbetet. Pedagogerna arbetar både med den matematik som finns i vardagen och gör speciella aktiviteter där syftet är att utveckla barnens matematiska utveckling. Det flesta pedagogerna använder matematik när de berättar sagor och barnen svarar i samma termer. Betydelse för läraryrket: Att möta ett barn med utgångspunkt från barnets egen erfarenhetsvärld är avgörande för att förståelse skall skapas hos barnet och för att det ska utvecklas. Sagor finns naturligt i verksamheten och i hemmet och därför skapas mening med matematiken genom detta arbetssätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26129
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26129_1.pdf (193.1Kb)
Date
2011
Author
Ljungström, Lotten
Keywords
Saga
Matematik
Erfarenhetsvärld
Synliggöra
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV