Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

No Thumbnail Available

Date

2011

Authors

Ljungström, Lotten

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarn genom sagoläsning och sagoberättande. Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan? Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samt barnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. Pedagogerna arbetar med barnen som är med i undersökningarna. Materialet och resultatet av mina undersökningar jämför jag med tidigare forskning och kunskaper för att kunna dra slutsatser. Resultaten presenteras både separat och diskuteras som en helhet. Resultat: Pedagogernas förhållningssätt och arbetsmetoder påverkar barnen och deras möjligheter att utveckla matematiska kunskaper visar den litteratur som används i arbetet. Pedagogerna arbetar både med den matematik som finns i vardagen och gör speciella aktiviteter där syftet är att utveckla barnens matematiska utveckling. Det flesta pedagogerna använder matematik när de berättar sagor och barnen svarar i samma termer. Betydelse för läraryrket: Att möta ett barn med utgångspunkt från barnets egen erfarenhetsvärld är avgörande för att förståelse skall skapas hos barnet och för att det ska utvecklas. Sagor finns naturligt i verksamheten och i hemmet och därför skapas mening med matematiken genom detta arbetssätt.

Description

Keywords

Saga, Matematik, Erfarenhetsvärld, Synliggöra

Citation