Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan
dc.contributor.author | Ljungström, Lotten | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:27:18Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:27:18Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26129 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarn genom sagoläsning och sagoberättande. Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan? Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samt barnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. Pedagogerna arbetar med barnen som är med i undersökningarna. Materialet och resultatet av mina undersökningar jämför jag med tidigare forskning och kunskaper för att kunna dra slutsatser. Resultaten presenteras både separat och diskuteras som en helhet. Resultat: Pedagogernas förhållningssätt och arbetsmetoder påverkar barnen och deras möjligheter att utveckla matematiska kunskaper visar den litteratur som används i arbetet. Pedagogerna arbetar både med den matematik som finns i vardagen och gör speciella aktiviteter där syftet är att utveckla barnens matematiska utveckling. Det flesta pedagogerna använder matematik när de berättar sagor och barnen svarar i samma termer. Betydelse för läraryrket: Att möta ett barn med utgångspunkt från barnets egen erfarenhetsvärld är avgörande för att förståelse skall skapas hos barnet och för att det ska utvecklas. Sagor finns naturligt i verksamheten och i hemmet och därför skapas mening med matematiken genom detta arbetssätt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Saga | sv |
dc.subject | Matematik | sv |
dc.subject | Erfarenhetsvärld | sv |
dc.subject | Synliggöra | sv |
dc.title | Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |